Renata Tracz – Doradca zawodowy

Rola  doradcy zawodowego w ZSP im. Z. Herberta w Trzebiatowie w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole

  • SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY   –   osoba odpowiedzialna  za organizację i   funkcjonowanie wewnątrzszkolnego  systemu doradztwa zawodowego.
  • Doradca udziela pomocy uczniom nie tylko w zakresie poznawania różnych zawodów. Ma za zadanie umożliwienie samopoznania własnych predyspozycji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, samooceny własnych działań i silnych cech osobowości jak również , co bardzo istotne – poznania przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu i szkoły. Zmiany na rynku pracy, pojawienie się nowych zawodów oraz istniejące bezrobocie wymaga od dzisiejszych absolwentów szkół umiejętnego planowania własnej kariery zawodowej, dużej mobilności i umiejętności

Zadania doradcy zawodowego w szkole:

  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i zespół ds. doradztwa zawodowego, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego oraz innymi instytucjami (np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, urzędami pracy, Młodzieżowym Centrum Kariery)
  • Doradca zawodowy tworzy szkolny program z doradztwa zawodowego, udziela pomocy uczniom nie tylko w zakresie poznawania różnych zawodów. Ma za zadanie umożliwienie samopoznania własnych predyspozycji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, samooceny własnych działań i silnych cech osobowości jak również, co bardzo istotne – poznania przeciwwskazań zdrowotnych do wyboru zawodu i szkoły. Zmiany na rynku pracy, pojawienie się nowych zawodów wymaga od dzisiejszych absolwentów szkół umiejętnego planowania własnej kariery zawodowej, dużej mobilności i umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.
  • Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w ciągu roku szkolnego zgodnie z planem działań zespołu ds. doradztwa zawodowego oraz programem nauczania
  • Szkolny doradca zawodowy realizuje zadania na podstawie, zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły planu pracy wynikającego z realizacji zadań  na dany rok szkolny
  • podczas spotkań z przedstawicielami szkół
  • w trakcie zwiedzania  zakładów pracy , spotkań w MCK

Szkoła współpracuje z instytucjami zewnętrznymi zajmującymi się kształtowaniem kariery zawodowej są to m.in.:

  • poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
  • powiatowy urząd pracy,
  • biuro karier przy środowiskowym hufcu pracy,
  • organem prowadzącym
  • szkoły wyższe,
  • centrum kształcenia praktycznego,
  • zakłady pracy, przedsiębiorcy,
  • poradnie specjalistyczne,
  • lekarze medycyny pracy.

Osoby współodpowiedzialne za realizację działań doradczych:

  • Aneta Cirocka – pedagog,
  • Jolanta Mruk
  • nauczyciele, wychowawcy,
  • pielęgniarka szkolna,

inne osoby wspomagające działania doradcze szkoły

Realizacja  zadań edukacyjno – doradczych w szkole

  • Wszystkie te czynniki, które mają wpływ na decyzję zawodową młodych ludzi (tzn. predyspozycje zawodowe, określone warunki rozwojowe, zdrowotne i psychiczne co do wyboru zawodu) są zawarte w programie nauczania. Do realizacji tych zadań zobowiązana jest cała rada pedagogiczna, której wsparcia udziela szkolny doradca zawodowy. W  podstawie programowej kształcenia ogólnego, odnajdujemy treści  zakresu orientacji i doradztwa zawodowego, które są realizowane na różnych przedmiotach np.: wiedza o społeczeństwie (WOS),  języki obce, język polski , przedsiębiorczość , informatyka.

Realizacja działań doradczych

  • Zakres działań osób zaangażowanych w proces doradczy wynika z ich kompetencji, profilu wykształcenia i podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.

Poradnictwo indywidualne stanowi jedną z form wspierania uczniów w rozwoju edukacyjno-zawodowym. Podstawowym zadaniem poradnictwa indywidualnego jest udzielanie pomocy w zakresie diagnozy zainteresowań i predyspozycji psychofizycznych ucznia oraz ukierunkowania wyboru kierunku kształcenia.

  • Uczniowie mający trudności z podjęciem decyzji i mogą zgłosić się do doradcy zawodowego na indywidualną poradę – konsultację w formie:
    • rozmowy i wywiadu doradczego;
    • diagnozy predyspozycji zawodowych – testy;
    • wsparcia w podnoszeniu samooceny i radzeniu sobie w sytuacjach trudnych

Formy pracy doradczej adresowane do uczniów

  • badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety);
  • zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania
  • własnego rozwoju i kariery zawodowej,
  • umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych;
  • warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, rozwijające umiejętności autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcami, radzenie sobie ze stresem;
  • zajęcia uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny) oraz przygotowania do tego, jak zostać przedsiębiorcą;
  • udostępnianie informacji o zawodach, o szkołach wyższych, rynku pracy (lokalnym, krajowym, w UE), możliwościach kształcenia i zatrudnienia, obowiązującym prawie pracy;
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;

Formy pracy z uczniami

  • działanie uczniowskiego wolontariatu;
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom w podjęciu decyzji edukacyjnej i zawodowej,
  • mających problemy zdrowotne lub osobiste,
  • udzielnie porad uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • organizowanie wycieczek na targi edukacyjne,
  • do zakładów pracy, szkół
  • biur karier, wyjazdów integracyjnych itp.
  • określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa zawodowego w szkole;
  • identyfikacja potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian zachodzących na rynku pracy


Renata Tracz – Szkolny Doradca Zawodowy
Dyżur – Czwartek, godz. 14:00- 15:00

Polecane strony:

KRAJOWY OŚRODEK WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ i USTAWICZNEJ