Czas pandemii, zdalnego nauczania, izolacji oraz powrotu do szkoły wiąże się z wieloma problemami. Z jednej strony nasila już wcześniej zauważone trudności, a z drugiej jest źródłem powstawania nowych. Zadaniem dorosłych jest pomóc młodzieży przetrwać ten czas oraz mnimalizować skutki wynikające z braku możliwości zaspokajania naturalnych potrzeb wieku dorastania głównie poprzez pielęgnowania dobrych relacji. Zadanie to powinno przejawiać się przede wszystkim w okazaniu wsparcia i akceptacji. Młodzież może reagować na stres w różny sposób: buntem, wycofaniem, ucieczką w destrukcyjne sposoby radzenia sobie z napięciem. Pamiętajmy, że dziecko zazwyczaj nie robi tego przeciwko dorosłym. Dlatego drogi Rodzicu wspieraj i słuchaj swoje dziecko. Okaż zainteresowanie jego sprawami. Nie bagatelizuj emocji, także tych trudnych takich jak strach, smutek, czy złość. Pomóż mu znaleźć pozytywny sposób ich wyrażania. Bądź skarbnicą wiedzy dla dziecka o nim samym. Pomóż mu przypomnieć sobie, jak poradziło sobie w innych trudnych sytuacjach. Rozmowa pomaga obniżyć napięcie i lęk oraz daje młodemu człowiekowi sygnał, że jest ważny i to co się z nim dzieje jest ważne dla rodzica. Dobre nastawienie sprzyja szczerej komunikacji. Bądź na nią otwarty. Drogi Uczniu bądź otwarty na rozmowę. Szukanie sposobu na poradzenie sobie w sytuacji trudnej jest oznaką dojrzałości choć nie zawsze jest to łatwe.
Zachęcam do wysłuchania krótkich, prawdziwych historii, które zastały zamieszczone w poniższym linku. Obrazują one najczęstsze problemy, z jakimi obecnie możemy się borykać. Są one opatrzone komentarzem psychologa i mogą być wskazówką do podjęcia działań w określonej sytuacji.
W linku oprócz historii zamieszczony jest krótki, interaktywny filmik – gra. Dokonując wyborów decydujecie o przebiegu filmu. Grać można wielokrotnie dokonując różnych wyborów, co pomoże Państwu poszerzyć spojrzenie. Zachęcam, aby przejść grę wspólnie, rodzice z dzieckiem:)